Doedelzak / Groepsmusiceren : folkensemble
Als je iets van doedelzakken wilt weten, moet je bij Bart Van Troyen zijn. In 2004 haalde hij als eerste ooit een Master in de fonkelnieuwe richting ‘Doedelzak en barokmusette’ in de klas van Jean-Pierre Van Hees, aan het Lemmensinstituut. In de jaren na het afstuderen schreef Bart twee cursussen voor doedelzak, samen met Toon Van Mierlo, behaalde hij nog een diploma Master in Kamermuziek, en volgende hij verdiepende cursussen bij beroemde spelers uit Ierland, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Naast zijn activiteiten als leraar is hij ook actief muzikant. In 2011 richtte hij met collega Pieterjan van Kerckhoven het Bourdoncollectief op, waarmee ze in wisselende bezetting 18e eeuwse Franse barokmuziek laten weerklinken. Als freelance muzikant waren er projecten met oa Walter Boeykens, Jean-Christophe Maillard, Paul Agnew, Bernhard Forck en Sir Simon Rattle.
Bart speelt verschillende doedelzaktypes, zowel de Franse en Vlaamse ‘volkse’ modellen, als de Franse barokmusette, een zeer gesofisticeerd doedelzaktype dat zijn bloeitijd kende aan het hof van Versailles in de barokperiode. Na de Franse revolutie raakte het instrument in de vergetelheid, tot het in de jaren 1980 weer ontdekt werd.
Om de cirkel rond te maken is hij niet alleen als docent en uitvoerder bezig met doedelzakken, maar ook als instrumentenbouwer. Rémy Dubois, die aan de wieg staat van de heropleving van de doedelzak en als eerste weer musettes speelbaar maakte, nam hem onder zijn vleugels in 2013. Sinds 2019 is Bart zelfstandig doedelzakbouwer in zijn atelier ‘de Bourdonnerie’. Klanten komen van over de hele wereld om een musette te bestellen. Je kan zijn instrumenten ondertussen gaan beluisteren in Zwitserland, Engeland, Frankrijk, België, Australië, Amerika en binnenkort ook Canada en Japan, als COVID het toelaat.